Erfgoeddingen
Ding 3. Facebook

[ A+ ] /[ A- ]

De wereld telt 7 miljard inwoners en daarvan zijn ruim 1 miljard lid van de populaire sociale netwerksite Facebook. Nederland telt ruim 16,5 miljoen inwoners waarvan 9 miljoen lid zijn van Facebook en 4 miljoen van LinkedIn. Dit zijn indrukwekkende aantallen. Waarom maken zoveel mensen gebruik van sociale netwerksites? Wat is er zo leuk aan en waarom zou jij daar iets mee moeten? Daar geven we antwoord op in dit Ding. Vanwege het omvangrijke onderwerp en de toepasbaarheid voor de erfgoedsector, beperken we ons hier tot Facebook.

 

 

Sociale netwerken
Mensen zijn sociale wezens die behoefte hebben aan contact met anderen. We spreken met de buren, familie, vrienden, in de buurt of ver weg. We hebben behoefte om gelijkgestemden te treffen en met hen van gedachte te wisselen over zaken die ons bezig houden. Zolang de mensheid bestaat doen we dit en door de komst van moderne technieken als de auto, telefoon en het internet zijn we in staat om onze kring van vrienden steeds verder uit te breiden.

 

 


In dit filmpje wordt het principe van een sociaal netwerk duidelijk uitgelegd. Het is een filmpje uit 2007 en dat is in internettermen al heel oud, maar het is nog steeds prima van toepassing.

Aanvulling geen vervanging
Laten we eerst een hardnekkige misvatting uit de wereld helpen. Sociale netwerken vervangen jouw persoonlijke contacten niet. Er is niets mis met een gezellig avondje kletsen onder het genot van een glas wijn. Graag zelfs! Het gebruik van een sociaal netwerk is een extra middel om van elkaars doen en laten op de hoogte te blijven. Een sociaal netwerk verkleint afstanden, waardoor je ook met de vrienden uit het buitenland contact kunt onderhouden. Het werkt enorm snel, want wat je nu op jouw pagina publiceert, kunnen jouw vrienden meteen lezen. Je kunt één op één berichten sturen, maar jouw berichten kan je ook naar al jouw Facebook-vrienden sturen.

like310Belangrijkste voordelen op een rij
– Je blijft snel op de hoogte van nieuws van vrienden en familie.
– Je vindt vrienden terug die je jaren geleden uit het oog bent verloren.
– Je blijft op de hoogte van nieuws.
– Je gebruikt jouw netwerk bij het zoeken naar specifieke informatie, antwoorden, werk of andere zaken.
– Je kunt jezelf en jouw expertise laten zien.
– Je deelt er foto’s, filmpjes, muziek, tips enz.
– Je kunt er mensen werven voor evenementen.
– Het is leuk!

En de nadelen? Die zijn er natuurlijk ook
– Privacy! Denk goed na wat je op je profiel zet. Wat wil je kwijt aan wie? Sites als Facebook bieden je veel opties om jouw privacy te waarborgen, maar ze zijn soms wat lastig te doorgronden. Jij bent nadrukkelijk aan zet!
– Berichten blijven voor eeuwig terugvindbaar. Denk daarom goed na wat je over anderen zegt of überhaupt wat je plaatst. Ben je gefrustreerd of kwaad, zet die frustratie niet zomaar op Facebook. Al jouw berichten zijn terugvindbaar, dus ook eventuele ‘jeugdzondes’ die je eerder hebt gedeeld. Die kunnen misschien tegen je gaan werken. Werkgevers bijvoorbeeld checken op internet altijd hun nieuwe werknemers en kunnen dus ook jouw oude berichten lezen.
– Soms krijg je verzoeken van mensen die je al jaren niet hebt gezien. Wie voeg je toe als vriend en wie niet? Wil je nog wel contact met hem of haar? Wat zou je doen als je die persoon op straat tegenkwam? Iedereen hanteert hier hun eigen criteria. Bedenk ze goed voor jezelf.
– Facebook is verslavend. Aan jou de keuze of het een vervelende of juist prettige verslaving is.

Kortom: Denk na voor je iets publiceert!

Facebook

Facebook werd in 2004 gelanceerd als digitale versie van een ‘studenten smoelenboek’. Het studentenjaarboek wordt in de Verenigde Staten ‘Facebook’ genoemd en daarmee is gelijk de naam verklaard. Mark Zuckerberg is de geestesvader van de site. Na een voorzichtige start is de site in korte tijd explosief gegroeid van studentennetwerk tot internationaal sociaal netwerk voor iedereen. In principe moet je 13 jaar zijn om een profielpagina aan te maken.

Facebook is in een paar jaar marktleider geworden en is een economische factor van formaat. Facebook wordt door veel bedrijven gebruikt om contact te leggen met haar consumenten en klanten. Veel van de reclamegelden gaan zitten in activiteiten op sites als Facebook.

Hoe werkt Facebook
Facebook is een sociale netwerksite. Alles draait om het leggen en onderhouden van contacten. Contacten met vrienden, kennissen, familie dichtbij en ver weg, bedrijven, verenigingen, merken noem maar op. Het gaat dus om ‘contact’. Het gaat om jou, wat jij doet en met wie je dat deelt.

Zo maak je een Facebook-account aan:
1. Ga naar www.Facebook.com en maak een profiel aan. Je geeft informatie over jezelf, wat je doet en wat je interesseert.
2. Zoek mensen die je kent en stuur hen een verzoek om jullie profielen aan elkaar te koppelen. Stemt de ander toe dan zijn jullie ‘vrienden’. Samen met andere Facebook-gebruikers met wie je contact hebt gelegd, vorm je jouw eigen sociale netwerk.
3. Geef op jouw profiel aan wat je met wie wilt delen. Daar heb je in grote mate zeggenschap over. Hierdoor ben je in staat per onderdeel jouw privacy te waarborgen. Je kunt kiezen om alle gegevens aan iedereen te tonen, maar je kunt ook instellen dat je jouw gegevens alleen met jouw vrienden wilt delen.
4. Vanaf nu kun je berichten op je profiel plaatsen. Dit noemen we een ‘statusupdate’. Jouw vrienden krijgen de berichten te zien in hun nieuwsoverzicht en kunnen daar weer op reageren. Hun reacties zijn ook weer door jou en je vrienden te lezen. Je kunt ook privéberichten naar elkaar sturen.

FacebookHVMPagina
Bedrijven, merken, scholen, organisaties, verenigingen of beroemdheden mogen geen persoonlijk profiel hebben, maar beheren een ‘pagina’. Op een pagina staat informatie over de beroemde persoon, een bedrijf, merk of organisatie. Vind je een bedrijf of instantie leuk, dan kan je ‘fan worden’. Wanneer een bedrijf dan een bericht plaatst, wordt die ook getoond in jouw nieuwsoverzicht of tijdlijn. Op deze manier kunnen bedrijven en instanties in dialoog gaan met klanten om erachter te komen wat ze vinden van de producten.

Een aandachtspunt is dat berichten van pagina’s alleen getoond worden bij mensen die de pagina ‘leuk vinden’, maar er ook regelmatig op reageren of de berichten ‘liken’. Doen ze dat niet dan gaat Facebook ervan uit dat je het bedrijf minder interessant vindt en worden de berichten steeds minder vaak in je tijdlijn getoond. Als bedrijf of vereniging word je dus gestimuleerd om prikkelende en interessante berichten te publiceren.

Een pagina kan alleen gemaakt worden door een persoon met een persoonlijk Facebook-account. Deze persoon kan daarna als ‘de vereniging’ of ‘het bedrijf’ reageren en niet als privépersoon. Tenzij je besluit dat wel persoonlijk te doen.

jebentGroepen
Met Groepen kun je mensen bijeen brengen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp. Groepsleden kunnen berichten plaatsen, enquêtes houden, discussies voeren en bestanden met elkaar delen.  Een groep kan openbaar, besloten of zelfs geheim zijn. Je kunt werkelijk over alles wel een discussiegroep vinden. Groepen kunnen heel levendig zijn, omdat er veel mensen lid van zijn en zaken met elkaar bespreken. Lokale groepen zijn heel populair. Er zijn voorbeelden bekend van groepen die binnen een week 10 procent van de lokale bevolking als lid kregen. Zoek op Facebook maar eens op “Je bent een  Schoonhovenaar als…“, waarbij je de woonplaats vervangt door je eigen woonplaats. In dit soort groepen wordt gediscussieerd over zaken die te maken hebben met je woonplaats. En het leuke is dat dat vaak gaat over historische feiten en oude foto’s. Als historicus kun je je hier helemaal uitleven door feiten aan te vullen, mensen te helpen in hun zoektocht, oude foto’s te plaatsen en om informatie te vragen. Je maakt onderdeel uit van het gesprek, als gelijkwaardige gesprekspartner, je bent zichtbaar en benaderbaar als expert en dat op een natuurlijke en informele manier.

Screenshot 2014-07-09 15.32.29Toepassingen voor de erfgoedsector

  • – Een Facebook-pagina van je historische vereniging  is een geweldig middel om het publiek te bereiken. De berichten die je plaatst komen namelijk op de tijdlijn van je fans. Zij kunnen je bericht liken, van een reactie voorzien of delen met hun eigen vrienden. Als de doelstelling van de vereniging is om activiteiten en je collectie te promoten ben je er snel. Wil je de doelen echter hoger leggen (toegangskaarten verkopen, lid worden, mensen iets laten bijdragen) dan kom je al direct in de marketinghoek van Facebook.
  • – Praat mee, deel, help mensen en vraag mensen om hulp. Facebook is een plek waar veel informele gesprekken plaatsvinden. Weet je de juiste toon te vinden, zonder jezelf te veel te ‘pushen’ als dé expert, dan zul je zien dat het mogelijk is om veel mensen te interesseren in historie. Juist door aan te sluiten bij wat leeft bij je fans, vrienden of groepsgenoten, ben je in staat heel veel van je historische schatten voor het voetlicht te brengen. Maar blijf vooral weg van formeel en archaïsch taalgebruik.
  • – Omdat mensen jouw berichten in hun nieuwsoverzicht zien, breng je jouw vereniging en de lokale historie op de plek waar je doelgroep iedere dag vertoeft. Ze hoeven dus niet speciaal naar jouw website om nieuws van je te horen. En dat biedt ongekende mogelijkheden. Door op Facebook aandacht te besteden aan je collectie, trek je meer en vaak ook nieuwe mensen naar je collectie, je website of evenementen.
  • – Gebruik de kracht van de gemeenschap om snel zoeken voor elkaar te krijgen. Zoek je hulp, informatie, een ruimte, een historische plek, ooggetuigenverhalen? Gebruik Facebook! Begeef je in de relevante groepen en stel daar je vraag. Weet je de juiste toon te vinden, dan zul je zien dat de oplossingen snel worden aangedragen.
  • Het Beleg van Gorinchem. Afgelopen winter werd er gedurende de dagen van het beleg (200 jaar geleden) per dag een update gegeven. Informatie over het oorspronkelijke idee.
  • – Niets boeit mensen meer dan een goed verteld verhaal. En Facebook biedt daarvoor ongekende mogelijkheden. Kleine verhalen over dingen die ooit plaatsvonden. Leuk om even kennis van te nemen en op te reageren. Maar ook lange verhalen trajecten, verspreid over een langere periode en verdeeld over meerdere verhalen. Een mooi voorbeeld is het verhaal van Léon Vivien. Hij is een fictief Franse soldaat die via Facebook vertelt over zijn leven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Vivien is een 29-jarige Franse leraar die in november 1914 naar het front moet. Op basis van originele foto’s, tekstfragmenten, verhalen wordt gedurende 1,5 maand het WO I-verhaal verteld vanuit het standpunt van een fictieve soldaat. Dagelijks vertelt hij over zijn gevoelens, alledaagse zaken, zijn strijd en er wordt gereageerd door zijn vrouw, familie en vrienden.

Voorbeelden ter inspiratie
Open Monumentendag Amsterdam
Open Monumentendag Vlaanderen
1 april voering Brielle
Historische Vereniging Maassluis
De Zeeuwse Bibliotheek
– Het Regionaal Archief Alkmaar maakt regelmatig een Timewarp. Een nieuwe en oude foto van eenzelfde locatie met elkaar gemengd om te laten zien wat er is veranderd.
Erfgoed Kortrijk is erg actief en creatief op Facebook. Regelmatig melden ze activiteiten, tonen ze oude beelden en video’s, en gebeurtenissen op dezelfde datum, maar dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Afdeling Monumentenzorg en Archeologie van de gemeente Dordrecht.
– Ook de erfgoedlijn van de Zuid-Hollandse trekvaarten hebben een eigen Facebookpagina.
– Ook de Antlantikwall is vertegenwoordigd op Facebook. Netwerk Antlantikwall Zuid-Holland, Museum Atlantikwall Noordwijk, Atlantikwall Museum Hoek van Holland en Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen.
– De Romeinse Limes in Nederland.
Regionaal Archief Dordrecht.
Dordrechts Museum.
Streekarchief Midden-Holland.
Stadsarchief Rotterdam.
Museum het Land van Strijen.

Meer informatie
Twee bronnen die je met het instellen van je privacygevoelige gegevens helpen:
Consumentenbond
– De gids “Veilig Facebook voor iedereen

Ontdekoefeningen
– Het staat je natuurlijk vrij om lid te worden van een sociaal netwerk, niets moet. Als je het wilt en nog niet hebt, maak dan een account op Facebook. Ga op zoek naar kennissen en sluit vriendschap. Dat gaat nog eenvoudiger dan in het echte leven.

NB: Wees je ervan  bewust dat niet alle berichten zichtbaar zijn voor iedereen. Als je geen Facebook-lid bent, zul je alleen openbare berichten kunnen lezen. Soms moet je eerst lid worden van een groep, voordat je de berichten kunt zien.

– Zoek op Facebook naar de pagina van jouw plaatselijke bibliotheek en wordt fan.
– Schrijf een reactie onder een artikel op de Facebook-pagina van de bibliotheek.
– Vind een bericht op de Facebook-pagina van de bibliotheek leuk door op ‘Vind ik leuk’ te klikken. Zoek eens naar een site waar deze knop ook te vinden is en klik die eens aan om te zien wat er op jouw pagina gebeurt. Je kunt het bericht altijd weer verwijderen.
– Ga op zoek naar verenigingen in jouw regio. Hebben zijn een Facebook-pagina en wat zetten zij daarop? Hebben ze veel likes en krijgen ze vaak reacties?
– Zoek eens naar lokale groepen en kijk wat daarin wordt besproken. Het kan echt van alles zijn, van belangrijk tot triviaal. Zie je inhaakmogelijkheden, zaken die te maken hebben met lokale historie, zaken waar jij aan kunt bijdragen? Wat is de toon waarop gecommuniceerd wordt?
– Hoe gebruiken regionale en landelijke erfgoedinstellingen Facebook?
– Schrijf een stukje op het discussieforum over je ervaringen. Wat heb je voor interessante ontdekkingen gedaan en heb je ideeën opgedaan voor toepassingen? Heb je je nergens aangemeld? Dat geeft niets, maar geef dan in een blogbericht aan waarom je geen lid wilt worden van een sociale netwerksite.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *