Erfgoeddingen
Ding 5. Bloggen

[ A+ ] /[ A- ]

Als je van schrijven houdt en graag jouw ideeën of verhalen met anderen deelt, dan is bloggen misschien een aardige en uitdagende bezigheid voor je. Wereldwijd schrijven vele miljoenen mensen hun gedachten van zich af. Alleen of met een groep mensen.

Enkele sites begonnen ooit als blog en groeiden uit tot bekende en bepalende sites. In Nederland is de weblog Geenstijl.nl zo’n voorbeeld. Deze site groeide in korte tijd uit tot een veelgelezen blog waar veel lezers op reageren. Uiteindelijk maakte de redactie de overstap naar de gevestigde media en startte zij de televisiezender PowNed. In de Verenigde Staten is de Huffington Post een nieuwssite die ooit begon als blog.

Kenmerken van een blog
– Er is geen aparte software nodig, alles gebeurt via een webbrowser.
– De berichten worden chronologisch gepubliceerd, met het nieuwste bericht bovenaan.
– Lezers kunnen een reactie onder een bericht achterlaten en jij kunt daar weer op reageren.
– De teksten op een blog worden doorgaans geschreven vanuit een persoonlijk standpunt, waarbij het gaat om meningen en visies van de schrijver. Doordat anderen reageren op het artikel ontstaat er een discussie, een gesprek tussen lezers en schrijver en lezers onderling. Met een blogartikel etaleert de schrijver zijn kennis en laat hij of zij zien wat het ‘in huis heeft’.

 

social-media-blogMaar we hebben toch al een site en gebruiken Facebook?
Het verschil tussen een website en een blog is misschien niet meteen duidelijk, zeker niet omdat blogs vaak als website worden gebruikt. Een website is echter de formele site van een organisatie. Daar staan formele zaken op als een agenda, activiteiten, persberichten, NAW-gegevens, een catalogus/beeldbank etc. De toon is zakelijk en geschreven vanuit het oogpunt van de organisatie. Op een blog daarentegen staan persoonlijke berichten, columns, bespiegelingen, personal interests, etc. De toon is informeler, nodigt uit tot discussie en laat de ‘persoonlijke’ kant van de organisatie zien. Er worden meningen verkondigd en er wordt ingegaan op achtergronden.

Maar konden we daar Facebook nou juist niet beter voor gebruiken? Ja en nee. Om te kunnen kijken naar Facebookberichten heb je in principe geen account nodig. Je ziet echter alleen de berichten die openbaar gedeeld zijn op Facebookpagina’s. Je kunt niet reageren en delen. Eigenlijk is Facebook dus pas interessant en bruikbaar als je een account hebt. Een blog is net als een website voor iedereen toegankelijk en iedereen kan reageren. Al zul je zien dat je op een blog minder reacties krijgt dan op een Facebookbericht. Berichten kunnen langer zijn en van meer foto’s voorzien worden. Je kunt natuurlijk wel blogberichten promoten en onder de aandacht brengen via Facebook en Twitter.

f&SEen uitdaging bij het bloggen is dat je het moet volhouden. Je ziet veel organisaties en mensen enthousiast beginnen, om vervolgens te merken dat ze het niet volhouden. Gebrek aan inspiratie, discipline, organisatie, waardering vanuit de organisatie etc. Daarom kiezen steeds meer mensen voor Facebook en Twitter. Het is sneller, je maakt kortere berichten en je krijgt eerder reacties. Denk daarover goed na voordat je een blog start. Bedenk dat je een blog niet alleen hoeft te schrijven. Anderen kun je ook toegang geven tot het blog en zo kun je samen met meerdere mensen een blog bijhouden. Met een aantal goede afspraken over wie, wanneer wat gaat schrijven wordt het fundament al een stuk steviger.

 

In dit filmpje wordt kort uitgelegd wat het principe achter bloggen is. Let niet op de genoemde cijfers, inmiddels zijn die aantallen veel hoger.

Een blog en de Erfgoedsector
– Natuurlijk heeft jouw vereniging een website. Daar staan alle zakelijke mededelingen op, openingstijden, activiteiten etc. Op je website kun je ook een blog plaatsen. Daar plaats je verhalen, achtergronden, kijkjes achter de schermen, boek- en filmrecensies, weetjes en meningen.
– Begin als erfgoeddeskundige een eigen blog en blog daar over alles wat jou boeit, wat je meemaakt, wat je ontdekt, wat anderen boeit etc. Toon je kennis en deel jouw verhalen met anderen.
– Het dorp en de stad zit vol prachtige verhalen. Mensen hebben het gemaakt tot wat het is en hebben de historie gemaakt die jullie verzamelen, bewaren en ontsluiten. Eeen blog kan prima dienen om die verhalen te vertellen. door de medewerkers die het verhaal doorvertellen of door de verhalenvertellers zelf. Eventueel ook gefilmd of als geluidsopname.
– Een blog is ook uitstekend geschikt voor de verslaggeving van een kort traject of afgerond project. Op het blog doe je verslag van je belevenissen, vondsten, verhalen die je tegenkomt etc. Is het project klaar dan stop jet bloggen en biedt het blog een mooi overzicht van wat er allemaal gedaan is.e

BlogHWVoorbeelden
– Het blog van de bibliotheek Hoeksche Waard over de historie in de regio.
– Het blog van Onroerend Erfgoed België opgenomen in hun gewone site.
– Het blog met informatie over Vlaanderens Erfgoed in het Camerlincx-Ambacht en Gistel-Ambacht
– Het blog van DEN
– Het blog van Archeologie Delft
– Het blog van het museum De Lakenhal uit Leiden.
Vernoeming.nl, een blog over vernoeming (namen in het algemeen, vanuit genealogische belangstelling)
– De museologue.com wordt geschreven door Yvette. Zij gaat regelmatig naar musea en schrijft haar impressies en tips op in haar blog.

Achtergrondinformatie
Wat is een blog? van M.A. Nieuwenhuis
8 redenen om te beginnen  van Marco Dekkers (Frankwatching)
– Schrijven voor het web kent z’n eigen disciplines. Op Hoedoe.nl wordt uitgelegd hoe een goede tekst wordt geschreven.

Ontdekoefening
– Zoek eens naar blogs over de onderwerpen die jou interesseren.
– Zijn er blogs die gaan over jouw woonplaats, zijn er lokale organisaties en personen die bloggen?
– Kijk ook eens naar blos en de bijbehorende websites. Zie je verschil in de manier waarop ze gebruikt worden, qua toon en qua onderwerpen?
– Zijn er activiteiten waar jij bij betrokken bent, waar je een blog bij kunt inzetten?

Extra voor hen die “durven”, maak een eigen blog

Voor het aanmaken van een eigen weblog, kiezen we in deze cursus voor Blogger.com. Andere veel gebruikte alternatieven zijn WordPress en Tumblr. Blogger is eigendom van Google, Nederlandstalig en relatief eenvoudig in het gebruik. Volg hiervoor de volgende stappen:

Maak een Google-account
Google biedt veel verschillende handige webdiensten. In dit Ding gebruik je je Google-account om een blog aan te maken. Met een Google-account kun je namelijk ontzettend veel. Het account is de toegangssleutel tot een aantal handige toepassingen. Via Gmail kun je er e-mails mee versturen. In Ding 3 keken we naar YouTube, wat ook onderdeel is van Google en met dat account te gebruiken. Een overzicht van wat Google allemaal te bieden heeft, vind je op de website van Google. Kijk en klik eens rond en maak kennis met de toepassingen die jou handig lijken. Er zijn ook sites die niet van Google zijn, maar waar je ook met het Google-account kunt inloggen.

Hoe je een Google-account aanmaakt, lees je stap-voor-stap op Web 2.0 Dingen.


Start een weblog

Nadat je Google of Gmailaccount is geactiveerd, ga je naar Blogger.com.
De website herken je aan je Google-account. Lees goed de stappen die volgen. In deze instructie wordt het aanmeldproces van Blogger uitgelegd.

Geef je weblog een naam
Het webadres van je weblog bij Blogger ziet er volgens deze opbouw zo uit:
http://naam.blogspot.com (bijvoorbeeld: http://hvs.blogspot.com) (Let op: er staat géén www in het adres). In Nederland wordt het blogadres getoond als: http://naam.blogspot.nl.
Onthoud het webadres van je weblog en/of maak er een favoriet van op je computer.

Wil je je blog bewerken of een nieuw artikel schrijven, ga dan naar Blogger.com en log in met je Google-account. Vervolgens zie je het Blogger-dashboard, met alle mogelijkheden om je blog aan te passen. Lees hier over hoe je een nieuw blogbericht schrijft of aanpast.

Extra
Blogger heeft een aantal standaard sjablonen. Kies er één uit die bij je past. Kom je er niet uit, raadpleeg dan de Help pagina’s of één van de coaches. Je kunt aardig verdwalen op Blogger door alle leuke toepassingen. Speel en probeer uit.

Print Friendly, PDF & Email

Reacties zijn gesloten.